Sider

mandag 13. februar 2012

Besøk av Ulf Myrvold

Onsdag den 8.Februar, fikk vi i medieklassen 1MIK besøk av naturfotografen Ulf Myrvold.Han skulle lære oss litt mer om hva man må tenke på når man tar bilder og hvordan man skal få bedre bilder og film, slik at vi forhåpentligvis skal klare å ta noen bilder selv når vi senere skal igang med et prosjekt som omhandler fotografering.

Ulf Myrvold (Foto: Oddmund Lunde)
Ulf Myrvold
Ulf Myrvold jobber i NRK, og er med i produksjonsteamet i Ut i naturen. Han har vært med på å produsere mange ting, som for eksempel Tusenårstreet- en verden på rot, som vi var så heldige å få se en bit av og få høre hvordan de hadde produsert.Noe som nok har gjort Ulf Myrvold enda mere kjent er naturdokumentaren Et år i Vassfaret. Dokumentaren er delt opp i to episoder, Episode 1 og  Episode 2, og den første episoden hadde et seertall på hele 684.000, som utgjør hele 46% av alle de som så på tv i det tidsrommet.
Dette er en veldig bra serie, som jeg anbefaler alle på det sterkeste å se. Den er verdt det, og jeg har selv sett begge episodene og det er en utrolig bra serie.

Uansett, så var Ulf på skolen vår for å lære oss medie-elevene om bildeutsnitt og hvordan ta bra bilder. Jeg selv vil si at jeg lærte utrolig mye, og selv om noen av de tingene kanskje var rimelig åpenbare ting så var det akkurat som at etter denne gjennomgangen fikk jeg bare lyst til å gå ut å ta bilder, og bruke alt det jeg hadde lært. Tenke på at man ikke skal kutte elementer i bildet, ikke ta bilde rett mot sola, bruke det lyset som finnes ute og ikke minst passe på hvor motivet i bildet befinner seg.

Alt i alt vil jeg si at det var et veldig lærerikt besøk, og jeg gleder meg til å komme meg ut å prøve noen av de nye teknikkene som vi lærte. Og hvem vet, kanskje det blir et bilde eller to som kommer ut her på bloggen etter litt øvelse. Vi får se!

Et "prøvebilde" jeg tok inne :)

1 kommentar:

  1. Et meget solid blogginnlegg. Her reflekterer du faglig på en utmerket måte. Jeg gleder meg til å få se noen av bildene her på bloggen.

    SvarSlett