Sider

onsdag 11. januar 2012

En dag i NRK

Onsdag den 30.November dro vi i 1MIK ved Kongsberg videregående skole på en ekskursjon til NRK. Vi skulle besøke opplevelsessenteret på NRK og få en omvisning, før vi senere skulle være publikum på quiz-programmet "QuizDan".

Da vi kom frem til Oslo S etter en og en halv times togtur, tok vi t-banen opp til majorstuen før vi gikk opp til NRK huset. Der ble vi møtt av to utrolig hyggelig guider, som skulle guide klassen rundt i bygget. Siden vi var så mange, ble klassen vår delt i to. Selv om jeg hadde vært på NRK og fått denne omvisningen 3 ganger før, så var det helt nytt for meg å få se radiorommet hvor de tar opp alle radioprogrammene. Det å få se radiorommet var nok det jeg ble mest fascinert av, fordi de hadde klart å bevare den delen av NRK helt fra da den ble bygget under 2.verdenskrig. Da vi var ferdig med omvisningen fikk vi se litt rundt på forskjellige kostymer som var brukt i forskjellige serier og prøve oss som vær damer.

Etter dette så hadde vi lunch, før vi skulle inn å få en omvisning sportsredaksjonen. Da vi kom dit ble vi møtt av en tidligere elev av medielæreren vår, og det var hun som guidet oss rundt. Vi fikk se hvordan de som jobbet i sporte satt og jobbet med forskjellige ting og saker de skulle publisere. Jeg ble kanskje litt sjokkert over hvor mange som satt for å klare og opprettholde NRK's sportssider i den standarden de er. Etter vi hadde fått en spennende omvisning inne i sporten, var det tid for en pause før vi skulle være publikum på QuizDan senere på kvelden.

Det var en veldig lærerik tur, men det jeg likte best var da vi fikk være publikum. Vi fikk se at det er mye arbeid som nedlegges før en av de store tv-kjendisene kommer og sier det de skal og opptaket i stor grad er ferdig. Jeg lærte også at det er mye klapping i bakgrunnen, som man egentlig ikke tenker over når man sitter foran skjermen og følger med på programmet. Jeg fikk også mye ny informasjon, som at det er ca 200 forskjellige stillinger i NRK og at det jobber rundt 2500 stykker med å lage det vi ser på tv daglig.

Alt i alt var det en veldig hyggelig og lærerik tur, og jeg vil så absolutt anbefale alle som har mulighet og som interesserer seg for media og ta turen dit!
Bildet er hentet fra Opinionbloggen

1 kommentar: